Yönetim kesinlikle bu sezon yaptığı her maç için aynı fiyat politikasını bırakmalı. Maçına göre fiyat belirlemeli. Yoksa FB, BJK, GS maçlarında iğne atsanız yere düşmez, diğer maçlarda 5.000 kişiye oynarsınız. Bu sene taraftar gücü de çok önemli. Çünkü muhtemelen tek hedefimiz ligde tutunmak olacak. Kalkıp 3 İstanbul takımı ile oynanan maçlardaki fiyatları, Konya, Denizli gibi maçlarda da uygularsanız stadı dolduramazsınız, rakibi baskı altına alamazsınız. Rakiplerinize bedavadan puan vermiş olursunuz.
3 İstanbul takımı hariç diğer maçlarda uygulanacak açık fiyatı 10-15 lira arası olmalıdır. Süper lige çıktık diye 20 lira yaparsak stad çoğu zaman boş kalır. 15 lirayı da bu sene çoğu kişi veremedi, stad 15 liralık maçlarda çoğu zaman boş kaldı. Bu hususu da gözden kaçırmasın yöneticilerimiz. Ayrıca seneye muhtemelen iddiamız olmayacağı için fiyat insanlara daha da caydırıcı olacaktır. Bu sezon herkes hadi takım şampiyonluğa gidiyor, fedakarlığımızı yapalım diye düşündü ama seneye bunu düşünün de olmayacaktır.
Trabzon ve seneye ligde üst sıraya oynayan takımlarla yapılacak maçlar 20 lira civarı olmalıdır.
3 İstanbul takımı ile oynanacak maçlarda fiyat belirlerken (bütçede öngörülen tribün geliri-(kombine satışları+diğer maçlardan elde edilen gelirler)/stad kapasitesi)/3 olarak belirlenmelidir. Yani hedeflediğimiz geliri bu 3 maçta kapatmalıyız. Örneklemek gerekirse;
Bu sene tribünden 4 trilyon gelir hedefleyelim.
1 trilyonluk kombine satmış olalım. (ortalama 4.000 adet)
12 maç 10.000 ortalama ile 10 liradan 1.2 trilyon gelir elde edilir.
2 maç 10.000 ortalama ile 20 liradan 400 milyar elde edilir.
3 maça 1,4 trilyon kalır. Maç başına ortalama 500 milyar hasılat yapmak gerekir. Kombineden arta kalan kapasiteyi 12,500 olarak düşünürsek 40 lira da 3 İstanbul takımı ile oynanacak maçlar olması gerekir. İlk bakışta bu rakam çok gözükebilir ama bu maçlarda fiyat ne olursa olsun stad mutlaka dolar. Bize de para lazım.
Bu hesaptan giderek kombine fiyatı belirlersek
12x10=120
2x20=40
3x40=120
Maçların tamamına gelen 280 lira bilet parası ödemiş oluyor. Kombinelerin 250 lira olması gayet uygun olur. Geçen sene 200, bu sene 250 kimseye dokunmaz.
4 trilyon tribün gelirini yönetim yukarı çekmek isteyebilir. Ama Türkiye şartlarında iyi bir rakamdır bu gelir. Bilet ve kombine fiyatlarının daha yukarı çekilmesi 4 trilyona bile ulaşılamamasına sebep olabilir. Bu sene gördük 15 lira çok geldi Eskişehir'e. Üstelik şampiyonluğa giderken. Ekonominin her geçen gün bozulduğu ve halkın alım gücünün her geçen gün azaldığı da göz önüne alınırsa iddiasız bir Eskişehirspor'un 15 liralık maçlarında stadın dolmayacağını tahmin etmek güç olmaz.
Naklen yayından 6 trilyon
İddiadan 3 trilyon
Tribün gelirlerinden 4 trilyon
Forma reklamından 1 trilyon
Stad içi ve dışı reklamlardan 2 trilyon varsayarsak
20 trilyon bütçe hedeflenen bu senede toplam 16 trilyon yapar. Kalan 4 trilyonu da yönetim rahat rahat kendi arasında toplar. 20 kişilik yönetimin olduğunu varsayarsak yönetici başına 200 milyar düşer, o kadar reklamın karşılığında da 200 milyar komik bir rakam olur. Maddi açıdan sorunsuz bir lig yaşarız. İlk sene tutunmak için 20 trilyon bütçe fazlasıyla yeter bize. Lisanslı ürün satışı, benzinliklerden gelen paralar vb. gelir kalemleri ile yöneticilerin üzerine düşen payı düşürmek ya da 20 trilyonluk bütçeyi yukarı çekmek de mümkün. Hatta stad içi ve dışı reklamlarda iyi çalışılır ve iyi pazarlama yapılırsa ciddi gelirler elde edilebilir. Resmi sitede reklam fiyatları linkinde yaptığım kabaca hesaplamaya göre bu sezon yaklaşık 2,5 trilyonluk bir reklam alanımız varmış. Yine ordaki dolu yerlere bakarak yaptığım hesaba göre 1,5 trilyonun üstünde reklam alınmış. Fiyatların artacağı ve reklam vermek isteyecek firma sayısında artış olacağı varsayılırsa stad içi ve dışı reklamlardan ciddi gelir elde edebiliriz.